گوجه فرنگي
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

گوجه فرنگي

روزگاري که زير نظر مربي تمرين مي کرديک و چيزي به جز وزنه زدن از ورزش وزنه برداري نمي فهميديم و هر چه مربي ديکته مي کرد بي آنکه دليل اش را بدانيم اجرا مي کرديم به دستور و به الزام مربي روزانه مقادير زيادي گوجه فرنگي مي خورديم. به بيان ساده تر مربي روزانه مقادير زيادي گوجه فرنگي در حلق مان مي ريخت و * برخي موارد هم گوجه فرنگي هاي تازه را در آبميوه گيري مي ريخت و ماحصل کار با پارچ پارچ سرو مي کرد!

اين مسئله از يک سو همواره در ذهن من جاي سوال بود که اين گوجه فرنگي چيست که مربي و داور بين المللي وزنه برداري اين چنين موکد و مصرانه آن را در حلق بچه هاي وزنه بردار مي ريخت و از سوي ديگر امروزه بنا به دلايلي بحث در مومرد اين محصول بالا گرفته است و همين نيز مرا بر آن داشت تا نيم نگاهي به اين محصول بياندازيم.
اسم علمي اين محصول در حقيقت Solanum lycopersicum مي باشد و خواستگاه اصلي اين محصول که در دسته سبزيجات دسته بنداي مي شود آفريقاي جنوبي بوده است.
منبع لايزال ويتامين c
در مورد گوجه فرنگي و در مورد خواص آن هر از چند گاهي نتايج تحقيقات جديد منتشر مي شود و صد البته علاوه بر سرشار بودن اين محصول از ويتامين c که از اساسي ترين نيازهاي بدن در طول روز است و نياز بدن ورزشکاران به اين ويتامين چندين براتبر افراد عادي است از ديگر خواص اين محصول نيز پرده برداشته مي شود.

skin-care-tecniques-humble-tomato.jpg
محافظت عروق
کارشناسان تغذيه معتقدند کيلوپن موجود در گوجه فرنگي ازرگ هاي بدن محافظت مي کند.
حمله هاي مغزي يا قلبي
به نوشته نشريه فرانسوي سانته، زناني که هرروز در وعده هاي غذايي خود گوجه فرنگي مصرف مي کنند کمتر ازساير افراد دچار حمله هاي مغزي يا قلبي مي شوند. براساس پژوهش هاي انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روي 40 هزار زن آمريکايي در طي هفت سال صورت گرفته است زناني که هفت بار در هفته غذاهاي حاوي گوجه فرنگي مصرف کرده اند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي در آنها30 درصد کمتر از افرادي است که يکبار در هر هفته گوجه فرنگي خورده اند.
خواص پيشگيرانه
بررسي هاي جديد حاکي است افرادي که در هفته دو بار غذاهاي تهيه شده با گوجه فرنگي و حتي سس گوجه فرنگي مصرف مي کنند از خواص پيشگيرانه گوجه فرنگي بهره مند خواهند شد.

 
کيلوپن
به گفته پژوهشگران کيلوپن، رنگ دانه اي از خانواده کاروتنوئيدها� �ت که موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگي مي شود و داراي خاصيت آنتي اکسيدان است. گوجه فرنگي سرشار از ويتامين سي و اي است که هر کدام از اين ويتامين ها خاصيت آنتي اکسيدان دارند.
سرطان پروستات
اصولا درصد بالايي از مردان در معرض خطر بزرگ شدن پروستات بوده و در اين ميان عده اي از مردان که به ورزش هاي سنگين روي مي آورند به دليل افزايش ترشح هورمون مردانه در بدنشان بيشتر از ديگر مردان در معرض اين خطر هستند و صد البته در اين ميان افرادي که از استروئيد استفاده مي کنند نيز شديدا در معرض خطر قرار دارند. پژوهش هاي اخير همچنين نشان داده اند که مصرفمداوم گوجه فرنگي خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش ميدهد.
سرطان هاي معده و ريه
تحقيقات ديگر حاکي از کاهش خطر سرطان هاي معده و ريه در صورت مصرف گوجه فرنگي است.
توصيه
کارشناسان تغذيه توصيه مي کنند گوجه فرنگيهاي رسيده با روغن زيتون که خود نقش محافظتي براي رگ ها دارد کمي پخته شود و سپس مصرف گردد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 193
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 201
بازدید ماه : 2146
بازدید کل : 642509
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل